درودی دیگر به شما عزیزان مبحث امروزمون در باره تجزیه و تحلیل فروشگاه اینترنتی خود اگر فرد پرکار نکته سنجی هستید و مشکلات سایت خود برایتان مهم است بعد باید به موشکافی آن بپردازید و متوجه باشید که آمارگرفتن سایت شما چه تغییراتی می کند و چه مشکلاتی دارد و آن را حل کنید. برای تجزیه و تحلیل سایت ها یکی از بهترین گزینه ها را گوگل آنالیز دارد که با ورود به وب سایت آن می توانید تمامی جنبه های سایت خود را بررسی کنید. آمار های کلی، آمارهای جزئی، مشکلات موجود داخل برگه ها و صفحات و در ضمن مهم تر از کل مشخص کردن نرخ برونرفت سایت را می طاقت از روی آن مشاهده کرد و برای مختصر کردن آن دشواری ها را برطرف کرد.
عزیزان در ووکامرس هم افزونه ای قرار دارد که با ساخت اکانت در گوگل آنالیز می توانید به آن متصل شده و تمامی نمودارها و تجزیه و تحلیل ها را در پیشخوان وردپرس همراه خود نگه دارید و از روی آن به تجزیه و تحلیل آن بپردازید.
افزونه WooCommerce Google Analytics Integration
تجزیه و تحلیل فروشگاه اینترنتی خود
همراهان عزیز یادتان باشد قبل از نصب این افزونه شما باید حتما برای تارنما فروشگاهی خویش اکانتی در سایت گوگل آنالیز ایجاد نمایید. زیرا احتیاج به کدهایی جهت پرکار سازی دارید.
مثل همش در درجه اول به پیشخوان وردپرس میرویم و سپس افزونه را در مسیر افزونه ها نصب و پرکار نمایید. تجزیه و تحلیل سایت فروشگاه اینترنتی حال از منوی ووکامرس گزینه ی پیکربندی را انتخاب کنید. گزینه با عنوان “ادغام” رامیتوانید ببینید .این گزینه مربوط به افزونه ی گوگل آنالیز و تنظیمات آن است.
Google Analytics
تجزیه و تحلیل فروشگاه اینترنتی خود
Google Analytics ID: کدی است که بعد از برپایی اکانت در گوگل آنالیز می توانید از سایت دریافت کرده و برای پرکار کردن این افزونه در اینجا وارد کنید.
Set Domain Name: اسم گستره ی سایت خویش را وارد کنید.
Tracking Options: تعیین گزینه هایی جهت ردیابی. چندین گزینه است که می توانید بنا به گرایش خود علامت بزنید.
Enhanced eCommerce: بازرگانی پیشرفته. یعنی با پرکار کردن این گزینه می توانید امکانات مترقی تری را گرفتن کنید. مثلا اتفاقات حذف از سبد خرید، محصولات مهم در لیست برگه ها و…
دوستان عزیز تنظیمات باره عقیده خود را میتوانید اندوخته نمایید.
احتمال اینکه برخی از عزیزان در یافتن Google Analytics ID دچار دشوار شوند، به همین انگیزه درخواست دارم توجه کنید که از کدام سرنوشت در سایت گوگل آنالیز باید این آی دی را بیابید…
تجزیه و تحلیل فروشگاه اینترنتی خود
در گوگل آنالیز گزینه admin بر روی گزینه ای که در تصویر بالا نشان دیتا شده کلیک کنید لغایت کد را گرفتن نمایید.
مارسی، بزرگترین شهر فرانسه در ساحل مدیترانه، رکوردهای متعددی را بهنام خود ثبت کرده است. بزرگترین بندر تجاری کشور، محل تولد موسیقی هیپهاپ فرانسه و مرکز فعالیت لژیون خارجی این کشور، امروز بهعنوان هاب فناوری نیز شناخته میشود. بهعلاوه ۱۳ کابل زیردریایی اینترنت جهانی نیز در بندر مارسی با هم تداخل پیدا میکنند. کابلها از مناطقی همچون اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا، قبرس، خاورمیانه و آسیا به مارسی میرسند. بهعلاوه دو کابل دیگر نیز در سالهای آتی در پروژههای توسعه قرار دارند.
از نگاه فنی ساختار شبکه، مارسی را میتوان منطقهای نزدیک به قاهره، دوبی و عربستان سعودی دانست. فابریس کوکویو مدیر زیرمجموعهی فرانسه شرکت Interxion دربارهی موقعیت استراتژیک مارسی میگوید که نزدیکی شبکهای آنها به مناطق مهم، باعث ایجاد حداکثر تأخیر پنج تا ۶ میلیثانیهای میشود. درحالیکه تأخیر تا پاریس (در فاصلّی ۸۰۰ کیلومتری از مارسی)، بیشتر است.
موقعیت استراتژیک مارسی در طراحیهای شبکهای، بندر بزرگ فرانسه را به مرکزی برای فعالیت دیتاسنترها بدل میکند. در این منطقه، توزیعکنندههای داده و اپلیکیشن میتوانند پلتفرمهای خود را در محیطی امن از لحاظ قانونی و مالی راهاندازی کنند. منطقهای که بهخاطر قانونگذاریهای اتحادیهی اروپا ملزم به رعایت حداکثر مسائل امنیتی خواهد بود و همچنین اتصال مستقیم با تأخیر پایین به ۴۶ کشور، مزیت بزرگتر آن محسوب میشود. بهعلاوه طبق گفتهی کوکویو هزینههای راهاندازی کابلهای زیردریایی نیز در ۱۵ سال اخیر به یک دهم کاهش یافته و ظرفیت آنها نیز ۵۰ برابر شده است.
نقشهی کابلهای منتهی به مارسی
در نتیجهی فاکتورهای بالا و رشد سریع نیازها در دنیای اینترنت، مارسی نیز بهمرور به مرکز محتوا در جهان تبدیل شد. درنتیجه تقاضا برای فضاهای مشترک مدیریت داده و خدماتی در این منطقه افزایش یافت که پروژهی مهمی را در پی داشت. شرکت Interxion در واکنش به نیازهای مذکور تصمیم گرفت تا در یکی از جالبترین پروژههای ساختوساز، یک مرکز سابق زیردریاییهای نازی را به دیتاسنتری درکنار دریا در مارسی تبدیل کند.
شرکت هلندی اینترزیون اکنون یک دیتاسنتر بهنام MRS1 در مارسی دارد. آنها در سال ۲۰۱۴ این دیتاسنتر را در حالت نیمهکاره خریداری کردند. بهعلاوه مرکز دوم دادهی شرکت نیز در نزدیکی مرکز اول بهنام MRS2 ساخته میشود. با وجود توسعهی دو دیتاسنتر قبلی، تقاضا برای اتصال به کابلهای مهم مجاور بهحدی بود که شرکت مجبور به ساخت همزمان مرکز سوم شد.
کوکویو در توضیح فرایند ساخت همزمان دو دیتاسنتر میگوید:
مشتریان ما نمیتوانند به یک ساختمان متکی باشند. درنتیجه اکثر آنها زیرساختی متشکل از دو مرکز را برای فعالیتهای خود طلب میکنند. بههمین دلیل ما دو سال پیش فرایند ساخت MRS2 را شروع کردیم. در ادامه باز هم تقاضا برای سرویسهای ابری و خصوصا پلتفرمهای ابری افزایش یافت.
فابریس کوکویو
شایان ذکر است اولین فاز MRS2 در مه ۲۰۱۸ پایان یافت و این سایت تا پایان ماه ژوئیه جاری در فضایی با فضای ۴،۳۰۰ متر مربعی رک، بهصورت کامل فعالیت خود را شروع میکند. همانطور که گفته شد دیتاسنتر دوم برای برطرف کردن نیاز مشتریان کافی نبود و اینترزیون بهدنبال فضایی برای ساخت MRS3 رفت.
اینترزیون در جریان جستوجو برای محل ساخت دیتاسنتر سوم به مرکز زیردریایی نازی رسید. آلمانیها در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم، ساخت آشیانهی زیردریایی را در ساحل مارسی شروع کردند که البته هیچگاه پایان نیافت. اکنون پایگاه آنها بندرگاهی بتنی و نیمهتمام است که بهمدت ۷۵ سال متروکه بود. بندرگاهی که به محل هنرنمایی هنرمندان گرافیتی هم تبدیل شد.
استفاده از ساختمانهای متروکه برای ساخت دیتاسنتر روندی مرسوم نیست. کوکویو هم میگوید که آنها عموما از زمینهای خالی استفاده کرده و ساختمان را طبق نیازهای مشتریان طراحی میکنند. بههرحال ابعاد عظیم آشیانهی زیردریایی نازیها و موقعیت آن باعث شد تا شرکت هلندی سرمایهگذاری ۱۶۰ میلیون دلاری برای توسعهی دیتاسنتر جدید را در آنجا انجام دهد. درواقع شرکت از ساختار سلولی معماری آشیانه برای ایجاد دیتاسنتری قابل توسعه با ساختار ماژولار استفاده میکند.
طرح نهایی دیتاسنتر سوم
کوکویو دربارهی طراحی دیتاسنتر شرکت اینترزیون میگوید:
پلتفرمهای ابری و محتوایی تنها به صدها متر مربع فضا نیاز ندارند، بلکه قدرت پردازشی اطلاعاتی در حد مگاوات نیز جزو نیازهای اساسی آنها محسوب میشود. ما اتاقهای پردازشی با طراحی رک مشابه و سرورهای مشابه به مشتری ارائه خواهیم کرد. دیتاسنتر جدید بهصورت اختصاصی برای پلتفرمهای ابری و رسانههای دیجیتال توسعه مییابد.
نمای داخلی از آشیانه زیردریایی نازی
اینترزیون دیتاسنترهای اول و دوم خود را با تمرکز روی تجمع قابلیتهای شبکهای طراحی کرد. درحالیکه مرکز MRS3 متمرکز بر تواناییهای پردازشی دیتاسنتر خواهد بود.
طراحی آشیانهی زیردریایی، نیاز شرکت به توسعهی زیرساختهای امن فیزیکی را هم از بین میبرد. بهعلاوه موقعیت آشیانه که در داخل منطقهی جغرافیایی بنادر فرانسه قرار دارد، یک مزیت مهم محسوب میشود. نیروی ژاندارمری فرانسه هم بهصورت طبیعی محافظتی کامل از منطقه دارد. کوکویو ادعا میکند که مزیتهای امنیت فیزیکی، یکی از دلایل مهم جذب مشتری (خصوصا آمریکاییها) برای دیتاسنتر آتی شرکت بوده است.
نزدیکی MSR3 به بندرگاههای مارسی، بهمعنای طراحی بهینهی دیتاسنتر برای شرایط گوناگون آبهای دریایی و خوردگی نمک خواهد بود. البته ذرات ریز پراکنده شده از موتورهای دیزلی کشتیها، خطرات بیشتری نسبت به نمک دریایی برای دیتاسنتر ایجاد میکنند. بههرحال اینترزیون تلاش میکند تا برترین فیلترها را برای تجهیزات خود از جمله لولههای خروجی ساختمان و کولرها و چیلرها در نظر بگیرد.
با قدرتمندتر شدن سرویسهای رایانش ابری، بسیاری از شرکتها و سازمانها بهجای خرید نرمافزار، به اجارهکردن آن روی آوردهاند. نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS) همچنان با سرعتی نجومی در حال گسترش است و براساس گزارش جدید سایت Synergy Reserch، درآمد این سرویس در سه ماههی اخیر سال جاری میلادی، از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. در فهرست شرکتهای پیشرو در این حوزه، مایکروسافت، سیلزفورس، ادوبی، SAP واوراکل بهترتیب در جایگاههای اول تا پنجم جای دارند.
مایکروسافت در آخرین گزارش مالی خود در سه ماههی دوم سال میلادی، میزان سود حاصل از بهرهوری و فرایندهای کسبوکار را با ۱۳ درصد افزایش در مقایسه با سه ماههی قبلتر از آن، ۱۰.۱ میلیارد دلار اعلام کرد. این بخش شاملآفیس ۳۶۵ و سرویس مایکروسافت داینامیکز و لینکدین و افزایش درآمد آن است که به این غول فناوری کمک کرده با ۱۷ درصد، بیشترین سهم را در این حوزه از بازار جهانی ازآنِ خود کند.
سیلزفورس با کسب رتبهی دوم و ۱۲ درصد از سهم بازار جهانی در آخرین گزارش درآمدی، سود خود در این بازار را ۳.۷۴ میلیارد دلار را اعلام کرد. شایان ذکر است سرویس ابری این شرکت بهتنهایی ۱.۰۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. این اولینبار است که پلتفرمی مبتنی بر مدیریت ارتباط با مشتری یا بهاختصار CRM بیشتر از یک میلیارد دلار درآمد کسب میکند.
ادوبی با کسب سهم ۱۰ درصدی از کل بازار جهانی در رتبهی سوم قرار گرفته است. این شرکت در آخرین گزارش مالی، درآمدش را ۲.۷۴ میلیارد دلار اعلام کرده است. بخش رسانهای دیجیتال این شرکت شامل کریتیوکلود و داکیومنتز کلود، بیشترین درآمد، یعنی ۱.۸ میلیارد دلار را کسب کردهاند.
حتی با درنظرگرفتن این واقعیت که ۲۰ سال طول کشید تا گستردگی بازار سرویس SaaS به رقم ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، هنوزهم این رخداد نقطهی عطف درخورتوجهی است که نشان میدهد چگونه بازار نرمافزارهای سازمانی در سالهای اخیر، از مدل داخلی به حالت رایانش ابری تغییر یافته است. با توجه به گزارش Synergy Reserch، بازار SaaS ازآنجاکه فقط ۲۰ درصد از کل بازار نرمافزارهای سازمانی را شامل میشود، راه زیادی برای پیمودن در پیش دارد.
جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد گروه Synergy Reserch، دربارهی یافتههای این گزارش و پیشبینیهای خود از آیندهی SaaS میگوید:
اساسا دربارهی ارائهدهندگان SaaS، سه گروه با چشماندازهای متفاوت وجود دارد. فروشندگان سنّتی نرمافزارهای سازمانی و بازیگران نسبتا تازهمتولدشده برپایهی سرویس ابری و فروشندگان بزرگ حوزهی فناوری اطلاعات که بهدنبال گسترش بیشتر در بازارهای نرمافزاری هستند. در گروه اول، شرکتهایی مانند مایکروسافت، اوراکل، SAP و IBM قرار دارند که از پایگاههای عظیمی از مشتریان متعهد به مدل نرمافزار داخلی برخوردار هستند که میتوانند بازار مصرفی برپایهی SaaS باشند. در گروه دوم، شرکتهایی چون Service Now ،Zendesk ،Workday ،Atlassian و Splank حضور دارند که میخواهند نرخ رشد بسیار بیشتری داشته باشد. در همین حال، گوگل با سرویس Gsuite و سیسکو با نرمافزارهای بهاصطلاح همکاری خود و خرید شرکتهای فروشندهی نرمافزار روی بازار مبتنی بر SaaS تأثیر میگذارند. در آینده ادغامهای متعددی را شاهد خواهیم بود. مالکیت سیلزفورس بر شرکت نرمافزاری Tableau بزرگترین نمونه از این ادغامها است؛ اما فرصتهای زیادی برای شرکتهای جدید در این حوزه برای تأثیرگذاری در آیندهی SaaS خواهد بود.
حدود سه سالونیم پیش، مارک راشینوویچ، مدیر ارشد بخش فناوری رایانش ابری مایکروسافت اعلام کرد از هر ۴ کاربر این رایانش، یک کاربر از سیستمعامل لینوکس استفاده میکند. مایکروسافت بعد از آن و در سال ۲۰۱۷ تأیید کرد این آمار به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. یک سال بعد از انتشار این آمار و در سال ۲۰۱۸، اسکات گوتری، مدیر اجرایی بخش رایانش ابری مایکروسافت اعلام کرد آمار کاربران لینوکسی این بخش به ۵۰ درصد رسیده است.
اکنون، حدود یک سال بعد از انتشار آمار گوتری، ساشا لوین، توسعهدهندهی هستهی مایکروسافت لینوکس که روی پروژهی درخواست مایکروسافت برای ملحق شدن به فهرست امنیتی لینوکس کار میکند، اعلام کرد تعداد کاربران لینوکس در رایانش ابری مایکروسافت، از تعداد کاربران ویندوز سرور بیشتر شده است.
البته انتشار این آمار کارشناسان را شگفتزده نکرد. سیستمعامل لینوکس در حال حاضر، سیستمعامل محبوب سرورهای فیزیکی و سیستمهای رایانش ابری به شمار میرود و ویندوز سرور برای سالهای متوالی کاربرانش را از دست میدهد.
در آخرین گزارش بینالمللی «سیستمهای عامل و بازارهای زیرمجموعه» که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، لینوکس ۶۸ درصد بازار سیستمهای عامل سرور را در اختیار دارد. این آمار از حدود دو سال پیش درحال افزایش بوده است.
اسکات گوتری در ماه سپتامبر گفته بود لینوکس ماه به ماه رشد میکند و انتظار میرفت که با گذشت زمان، این سیستمعامل، بازار را کاملا زیر سلطه بگیرد.
ویندوز سرور عملا رقابت را به لینوکس واگذار کرده است
در حال حاضر فقط مشترکان رایانش ابری مایکروسافت (آژور) نیستند که از لینوکس استقبال بیشتری میکنند. گاتری در اینباره گفته بود:
سرویسهای آژور هم اغلب برمبنای لینوکس طراحی میشوند. بیشتر این سرویسها را مایکروسافت میسازد. برای مثال شبکه مبتنیبر نرمافزار SDN بر مبنای لینوکس طراحی شده است.
گاتری در پاسخ به این سؤال که چرا همه، ازجمله خود مایکروسافت درحال کوچ از ویندوز سرور به لینوکس هستند، گفته بود:
همهچیز از ۱۰ سال پیش شروع شد؛ زمانیکه کدهای ASP.NET را متن باز کردیم. بعد از آن متوجه شدیم هر توسعهدهندهای میتواند از یک نرمافزار متن باز استفاده کند. این اتفاق تنها یک حرکت خوب و لطف از سوی مایکروسافت نبود؛ بلکه بسیار اساسی و حیاتی بود. مسئله فقط درباره کدها نیست؛ مسئله دربارهی عموم است.
او البته تأیید کرده بود که مایکروسافت بزرگترین پشتیبان پروژههای کد باز در جهان است.
حتی استیو بالمر، مدیر اجرایی سابق مایکروسافت هم که لینوکس را یک سرطان میدانست، حالا میگوید عاشق لینوکس شده است.
طبق گزارش ZD Net، در حال حاضر حداقل ۸ سرویس مبتنی بر لینوکس روی آژور فعال هستند. حتی سرویس AzureSphere خود مایکروسافت نیز برمبنای لینوکس است. «آژور اسفیر» که مجموعهی نرمافزاری و سختافزاری است که برای محافظت از دستگاههای غیرمتمرکز طراحی شده و برد اسمیت مدیر ارشد مایکروسافت، آن را هستهی لینوکسی سفارشیشده توصیف کرده است. بهنظر میرسد دنیای ابری درحال لینوکسی شدن باشد، حتی در ردموند.
لری سنجر، یکی از همبنیانگذاران ویکیپدیا از کاربران خواسته است این هفته در کمپین اعتصاب دو روزهیشبکههای اجتماعی شرکت کنند. هدف از این اعتصاب، فشار به این شبکهها برای بازگرداندن کنترل اطلاعات شخصی افراد به خود آنها عنوان شده است.
سنجر اعلام کرده این اعتصاب از پنجشنبهی هفتهی جاری آغاز میشود و تا پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت و هدف از آن، «تقاضای بسیار مهم» تغییر در شبکههای اجتماعی است.
دربارهی میزان تأثیر احتمالی این کمپین، سؤالهای زیادی مطرح شده است.
افرادی که در این کمپین شرکت میکنند و قرار است دو روز کامل از شبکههای اجتماعی استفاده نکنند، تصمیم دارند «شکایت جدی» خود علیه این شبکهها را به گوش مدیران آنها برسانند.
دکتر سنجر در بیانیهای که روی سایت رسمی خود منتشر کرده، دربارهی این اعتصاب نوشته است:
تصمیم داریم سروصدای زیادی به پا کنیم. میخواهیم مشتهایمان را کنار هم قرار دهیم و تقاضای بزرگمان را مطرح کنیم؛ اینکه شرکتهای موذی کنترل اطلاعاتمان، حریم خصوصیمان و چیزهایی که در شبکههای اجتماعی از ما باقی میماند را به خودمان برگردانند.
او میگوید هرچقدر تعداد افراد در این کمپین بیشتر باشد، میزان نارضایتی مردم از شرایط فعلی را بیشتر نشان میدهد.
دکتر سنجر امیدوار است این اعتصاب نمادین تغییرات سریعی در شبکههای اجتماعی محبوب ایجاد کند؛ تغییراتی که درنهایت به بازگشت کنترل اطلاعات شخصی افراد به خودشان ختم شود. او همچنین امیدوار است این شبکهها بازتر شوند و زمانیکه کاربر روی یکی از آنها پستی ارسال میکند، این پست در سایر شبکههای اجتماعی هم منتشر شود.
او در بیانیهاش نوشته است:
شبکههای اجتماعی از ابتدا باید همینطور پیشرفت میکردند نه مثل حالا با دیوارهای نفوذناپذیر اطرافشان؛ نه مثل حالا در حال جنگ با یکدیگر.
از شرکتکنندگان در این اعتصاب خواسته شده است اعلامیهی استقلال دیجیتال تهیه شده توسط دکتر سنجر را هم امضا کنند.
این اعلامیه از شبکههای اجتماعی میخواهد تمرکززدایی کنند و به مجموعههایی تبدیل شوند که به حق آزادی بیان، حریم خصوصی و امنیت احترام میگذارند.
گروه «اتحادیهی اینترنت» (IA) که نمایندهی شبکههای اجتماعی به شمار میرود به درخواست BBC برای اظهارنظر درباره این کمپین پاسخ نداده است.
دعوت به شرکت در این کمپین درحال حاضر به سرعت روی ردیت، توئیتر و سایر شبکههای اجتماعی دست به دست میشود. دکتر سنجر که در فیسبوک صفحهای ندارد، از شرکتکنندگان در کمپینش خواسته است این دعوتنامه را روی شبکهی اجتماعی مذکور هم منتشر کنند.
باوجود استقبال رو به رشد از این کمپین، همچنان سؤالهایی دربارهی میزان تاثیرگذاری آن وجود دارد.