قالب های فارسی وردپرس 12

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 12

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

مایکروسافت 99 دامنه اینترنتی منتسب به هکرهای ایرانی را در اختیار گرفت

مجموعه اسنادی که امروز منتشر شده نشان می دهند مایکروسافت طی چند ماه اخیر به شکل پنهانی در حال جدال با هکرهای منتسب به ایران بوده است.

غول دنیای نرم افزار با طرح شکایت و دریافت حکم دادگاه توانسته کنترل 99 دامنه اینترنتی را در اختیار بگیرد. این دامنه ها پیش از این به گروهی از هکرهای ایرانی تعلق داشتند که در دنیای امنیت سایبری با اسم های APT35، فسفرس، چارمین کیتن و تیم امنیتی ایجکس شناخته می شوند.

هدف اصلی این دامنه ها، اجرای عملیات فیشینگ بوده است. هکرهای APT35 این دامنه ها را با استفاده از اسامی سایت های معتبر مانند مایکروسافت، یاهو و دیگران ثبت کرده و سپس از آنها برای سرقت اطلاعات لاگین کاربران استفاده می کردند. روش فیشینگ تقریباً به اندازه دنیای کامپیوتر قدمت دارد ولی هنوز هم با درصد بالایی به موفقیت می رسد.

بین دامنه هایی که اکنون در اختیار مایکروسافت قرار گرفته، سایت هایی نظیر outlook-verify.net و yahoo-verify.net و verification-live.com و myaccount-services.net به چشم می خورند. به گفته مایکروسافت، نهادهای ثبت کننده این دامنه ها همکاری کامل را با آنها داشته اند و به محض دریافت حکم دادگاه، مالکیت این دامنه ها را به مایکروسافت انتقال داده اند.

شرکت های مختلف معمولاً از حکم دادگاه برای ضبط دامنه هایی استفاده می کنند که حقوق مالکیت معنوی یا اعتبار برند آنها را نقض کرده باشند. با این حال مایکروسافت طی سال های اخیر از این راهکار برای مقابله با هکرها هم بهره برده است. تابستان سال گذشته میلادی هم شاهد حکم مشابهی برای انتقال مالکیت دامنه های متعلق به هکرهای روسی موسوم به APT28 بودیم که با نام های استرانتیوم یا فنسی بیر هم شناخته می شدند. مایکروسافت در این اقدام موفق شد 91 دامنه متعلق به APT28 را در اختیار بگیرد.

گفتنیست پیش از این فقط نهادهای امنیتی آمریکا از حکم دادگاه برای کنترل دامنه ها و از کار انداختن شبکه های بدافزاری بات نت استفاده می کردند اما حالا می بینیم دادگاه های این کشور به درخواست شرکت های بزرگ مثل مایکروسافت هم پاسخ می دهند.

خرید پاوربانک

 ظرفیت

ظرفیت پاوربانک اولین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. پاوربانک‌ها به صورت معمول در ظرفیت‌های 5000 تا حدود 26000 میلی‌آمپر ساعتی تولید می‌شوند؛ اما پاوربانک‌هایی تا ظرفیت‌های 48000 میلی‌آمپری هم وجود دارد.

در انتخاب ظرفیت پاوربانک بیش از هر چیز باید به ظرفیت باتری گوشی و البته نیازتان توجه کنید. مثلاً اگر از یک گوشی با ظرفیت باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برید، انتخاب یک پاوربانک 10000 میلی‌آمپری به معنای 3 بار شارژ کامل گوشی شما و یک بار شارژ تا 33 درصد است. اگر این میزان شارژ برای شما کافی است بهتر است هزینه بیشتری برای خرید یک پاوربانک تبلیغاتی  پرظرفیت‌تر در نظر نگیرید زیرا یک پاوربانک 10000 هم جوابگوی نیاز شماست.

البته در نظر داشته باشید که ظرفیت عنوان شده برای هر پاوربانک یک ظرفیت اسمی است و ممکن است ظرفیت واقعی که پاوربانک ارائه می‌دهد کمتر از حد تعیین شده باشد. بسیاری از پاوربانک‌ها دارای راندمان 80 درصد هستند و البته برخی هم ادعای راندمان 90 درصد را دارند. بنابراین هنگام خرید یک پاوربانک به این مسئله ظرفیت واقعی که پاوربانک ارائه می‌دهد هم توجه داشته باشید.

 

2- تعداد پورت

تعداد پورت‌های پاوربانک نکته بعدی حائز اهمیت است. این مسئله هم باز به نیاز شما بستگی دارد. اگر یک گوشی هوشمند دارید و یک تبلت بهتر است از یک پاوربانک با دو پورت استفاده کنید؛ اما درصورتی‌که نیاز دارید چندین دستگاه را هم‌زمان شارژ کنید، بهتر است پاوربانک‌هایی را انتخاب کنید که دارای 3 پورت باشند.

 

3- پورت لایتنینگ

برخی پاوربانک‌ها از پورت لایتنینگ بهره می‌برند. وجود این پورت که مخصوصاً دستگاه‌های اپل است، یکی از برتری‌ها و نقاط قوت پاوربانک به حساب می‌آید اما در نظر داشته باشید که وجود پورت لایتنینگ افزایش قیمت پاوربانک را به دنبال خواهد داشت.

 

4- وزن

وزن و اندازه هم در انتخاب یک پاوربانک مناسب اهمیت دارد اما باید بدانید که هرچه ظرفیت پاوربانک بیشتر باشد، اندازه و وزن آن هم به طبع افزایش می‌یابد. بنابراین اگر نیاز دارید که شخصاً پاوربانک را حمل کنید (مثلاً حین پیاده‌روی) وزن زیاد پاوربانک چندان خوشایند نیست.

 

بهترین و پرفروش‌ترین پاوربانک‌ها موجود در بازار

 

1- بهترین و پرفروش‌ترین پاوربانک‌ها بر حسب تعداد پورت

تک پورت: پاوربانک و مودم Xiaomi مدل ZMI MF855

این محصول پرفروش برند شیائومی علاوه‌بر پاوربانک، یک مودم همراه هم هست.

  • ظرفیت : 7800 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 1 عدد
  • طول : 105 میلی‌متر
  • عرض : 75 میلی‌متر
  • ضخامت : 22 میلی‌متر
  • وزن : 217 گرم

 

دو پورت : پاوربانک Xiaomi مدل PLM06ZM 2C

  • ظرفیت : 20000 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 2 عدد
  • محافظت : حفاظت از دما، حفاظت از ولتاژ زیاد ورودی / خروجی، محافظت از تخلیه و شارژ بیش‌ازحد و حفاظت از اتصال کوتاه
  • طول : 149.9 میلی‌متر
  • عرض : 69.6 میلی‌متر
  • ضخامت : 23.9 میلی‌متر
  • وزن : 360 گرم

 

سه پورت : پاور بانک ANKER مدل POWERCORE PLUS

  • ظرفیت : 20100 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 3 عدد
  • محافظت : محافظت در برابر ولتاژ بالا
  • طول : 184 میلی‌متر
  • عرض : 62 میلی‌متر
  • ضخامت : 24 میلی‌متر
  • وزن : 455 گرم

 

2- بهترین و پرفروش‌ترین پاوربانک‌ها بر حسب ظرفیت

ظرفیت پایین : پاوربانک Romoss مدل LOVELY-ELF LE06-301-01

  • ظرفیت : 6000 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 1 عدد
  • طول : 102 میلی‌متر
  • عرض : 66 میلی‌متر
  • ضخامت : 14 میلی‌متر
  • وزن : 158 گرم

 

ظرفیت متوسط : پاوربانک Romoss مدل DOMINO DM10-401-01

  • ظرفیت : 10000 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 2 عدد
  • طول : 143 میلی‌متر
  • عرض : 68 میلی‌متر
  • ضخامت : 14.5 میلی‌متر
  • وزن : 200 گرم

 

ظرفیت بالا : پاوربانک ANKER مدل POWERCORE PLUS

  • ظرفیت : 26800 میلی‌آمپر ساعت
  • تعداد خروجی : 3 عدد
  • طول : 180 میلی‌متر
  • عرض : 80 میلی‌متر
  • ضخامت : 24 میلی‌متر
  • وزن : 590 گرم

آموزش سئو seo سایت وردپرسی برای گوگل و سایر موتورهای جستجو

آموزش گام به گام و قدم به قدم تکنیک های سئو سایت وردپرس، دقت داشته باشید همه این نکات طبق رسیدگی سایت ها و مقالات معابر جهان بدست سایت سئو کار جمع آوری شده و اگر رفقا به آنها دقت کنند و اتمام دهند با پیشرفت بسیار چشم گیری در افزایش رتبه سایت خود مواجه میشوند.

وردپرس گرد از بهترین سیستم های مدیریت درونمایه می باشد که در دانشمند سایت های بسیاری با این سیستم ساخته شده اند و بسیار از عقیده سئو خوب عمل کرده و کاربر پسند می باشد.

در پیوسته به رسیدگی مطالب و سرفصل های زیر پرداخته شده است:

۱ . بهینه ‌سازی موتورهای جستجو (SEO) یا سئو سایت چیست؟
۲ . چرا وب ‌سایت من دربایستن به بهینه ‌سازی در گوگل و موتورهای جستجو دارد؟
۳ . چرا نمی‌توانم موتورهای جستجو را بدون بهینه ‌سازی سایت و سئو به سایتم سوق دهم؟
۴ . آیا طراحی سایت و سئو را خودم می توانم انجام دهم یا نیاز به مشاور سئو دارم ؟
۵ . آموزش نکات عمومی سئو سایت وردپرس
۵ . ۱ . بهترین شیوه ی آدرس گذاری تارنما از عقیده سئو در گوگل

۵ . ۱ . ۱ .   ساختار Permalink یا پیوندهای یکتا
۵ . ۱ . ۲ .   به کارگیری www  در روبرو عدم استفاده WWW
۵ . ۱ . ۳ .  واژه ها توقف
۵ . ۲ . بهینه سازی عناوین شما برای سئو وب سایت
۵ . ۲ . ۱ .  چطور عنوان ها را با به کارگیری افزونه یاست سئو چک کنیم
۵ . ۲ . ۲ .  تعلیم شخصی سازی عنوان ها برای سئو کردن سایت
۵ . ۳ . تعلیم بهینه سازی متای توضیحات سایت
۵ . ۴ .   بهینه سازی عکس ها سایت
۵ . ۵ .  نقشه سایت XML
۵ . ۶ .  نشانگر صفحات
۵ . ۷ .  آموزش سئو تگ‌های عنوان در سایت وردپرس
۵ . ۸ .  بهینه سازی و سئو سایت با افزایش سرعت
۶ . آموزش پیشرفته سئو سایت وردپرس و محتوای تکراری
۶ . ۱ .  نمایه نکردن , پیگیری کردن صفحات آرشیو و غیر فعال کردن تعدادی از آرشیوها
۶ . ۲ .  غیر پرکار کردن بایگانی غیر ضروری
۶ . ۳ .  کنونیکال
۷ . سه دست موزه عالی برای چک کردن سئو سایت
۷ . ۱ .   WooRank
۷ . ۲ .  SEO Site Checkup
۷ . ۳ .  Site Auditor

۱ . بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) یا سئو سایت چیست؟
سئو یا seo (بهینه سازی در موتورهای جستجو) احد از شاخه های علوم اینترتی می باشد که بیشتر در گویه بازاریابی تکاپو داشته و به صورت چیره دست و اختصاصی کوشش می کند الی رتبه سایت را در نتایج نمایش موتورهای جستجو افزایش دهد، سئو وب سایت دربرگیرنده تمام پارامترها و اقداماتی است که شما برای کسب رتبه در گوگل و سایر موتورهای جستجو , افزایش شدامد ورودی به سایت و مطلع شدن موتورهای جستجو از وب سایتتان انجام می دهید، در سئو فعالیت های زیادی انجام میشود از بهینه سازی تارنما برای کلمات کلیدی گرفته لغایت ساخت بک لینک داخلی و اخذ بک لینک خارجی و فعالیت در سایت ها و شبکه های اجتماعی و سایت های مرتبط، کل ای تکنیک ها جزو سئو محسوب شده و هر یک به انفرادی یک شاخه پیچیده و مفصل است، در ادامه این آموزش که به صورت مجانی بدست سایت سئوکار ارائه شده اختصاصا به بررسی سئو سایت های وردپرسی پرداخته میشود.

همیشه این نکته مهم را دقت کنید که بهینه سازی سایت تنها برای موتورهای جستجو نیست و شما باید این شغل را آغاز برای کاربران خود اتمام دهید، موتورهی جستجو نیز سایت شما را از حیث یک بازدید کننده نگاه میکنند.

۲ . چرا وب ‌سایت من نیاز به بهینه ‌سازی در گوگل و موتورهای جستجو دارد؟
قطعا بیشترین ترافیک و بازدید کننده سمت سایت شما را موتورهای جستجو عمده تجاری، مشابه گوگل، بینگ و یاهو ایجاد تشکیل می کنند، البته امروزه شبکه های اجتماعی هم نقش فوقانی در افزایش بازدید کننده دارند ولی عمده تمرکز بهینه سازی سایت برای نمایش در موتورهای جستجو تجاری عالم می باشد.

قطعا موتور جستجو بر اسس محتوای ساست شم اقدام به هدایت بازدید کننده می کند و اگر نتوانید برای موتور جستجو مطالب مفیدی ایندکس کنید و یا سایت خود را در واژه ها کلیدی پیوسته و مطالب سودمند سایتتان شناسایی کنید بخت نمایش به کاربران را از دست می دهید.

جستجوی پرس‌وجوها – کلماتی که کاربران در جعبه جستجو تایپ می‌کنند، ارزش فوق‌العاده‌ای را حمل می‌کنند. تجربه نشانه دیتا است که شدامد موتور جستجو می‌تواند باعث کامیابی و یا شکست یک سازمان شود. ترافیک هدفمند به یک وب‌سایت می‌تواند باعث تبلیغات، درآمد و بی‌نظیری و بدون رقیب بودن در بازاریابی را فراهم کند. بنابراین سرمایه‌گذاری در سئو و بهینه ‌سازی سایت برای موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌تواند نرخ استثنایی از مراجعت سرمایه را در سنجش با گونه ها سایر روش‌های بازاریابی به هستی آورد.

۳ . چرا نمی‌توانم موتورهای جستجو را بدون بهینه ‌سازی سایت و سئو به سایتم سوق دهم؟
هرچند موتورهای جستجو روز به روز هوشمندانه تر و دقیق تر کاربران خویش را هدایت می کنند اما بازهم نیاز به راهبری داشته و باید به آنها سایت خود و مطالب مفیدتان را به چهره صحیح و بر بنیاد الگوریتم های آنها شناسایی کنید.توجه کنید که این اقدامات کاملا دوطرفه بوده واگر یک بهینه سازی درست و بنیادین سپریدن گیرد سایت شما به نتایج نکویی دست پیدا می کند و در صورت داشتن تخلف سایت شما کاملا مخفی شده و کل شانس خود را برای داشتن بازدید کننده از دست می دهد.

توجه کنید که صرفا با داشتن یک سایت قشنگ و پر محتوا نمیتوانید موفق شوید و در چشم وهمچشمی با حریفان خویش بدون یک سئو کامیاب و صحیح هیچ شانسی نخواهید داشت پس هر نوع هزینه برای سئو در واقعیت نوعی سرمایه گذاری است.

۴ . آیا طراحی سایت و سئو را خودم می توانم اتمام دهم یا احتیاج به رایزن سئو دارم ؟
علم سئو seo بیار پیچیده و مفصل است اما بسیاری از ملت و مدیران سایت میتوانند اصول کلی آن را بدانند و به پیشرفت کارشان کمک کنند، و در ادامه از مشاوره و تخصص کسان حرفه ای کاربرد کنند.سایت های بسیاری هستند که آموزش ساده سئو وردپرس  ارائه می دهند و همین مقاله در حال مطالعه سایت سئو شغل یک یاز این مثال مطالب است ولی دقت کنید کل این موارد دربایستن به تمرین و اجرا دارد.

تبدیل شدن به یک خبره سئو زیاد ساده است و بی گمان اگر میل به آن دارید همین تعلیم را تا انتها بخوانید اما چیره دست شدن و یک کارآزموده سئو احتیاج به فرهنگ بالاتر و صرف وقت بیشتر دارد، احتیاجات و خواسته های شرکت ها و کاربران و مدیران تارنما ها از سئو فرق دارد به همین علت نخستینگی بندی و میزان هزینه ها آنها نیز متفاوت است، پس هیچگاه خود را با دیگران سنجش نکرده و در چهره دربایستن به مشاوره در این مقوله با کارآزمودگان سایت سئو شغل تماس بگیرید.

۵ . آموزش تصویری نکات عمومی سئو سایت وردپرس
توجه کنید تمام تکنیک های ارائه شده در ذیل بدست هر مدیری قابل اجرا است و به راحتی میتوانید حداقل کارهای لازم در مورد بهینه سازی سایت وردپرسی خویش را سپریدن دهید.

۵ . ۱ . بهترین شیوه ی آدرس گذاری وب سایت از نظر سئو در گوگل
۵ . ۱ . ۱ . ساختار Permalink یا پیوندهای یکتا
اولین تنظیم روی سایت وردپرسی تغییر نوع نمایش پیوندهای گرد می باشد آغاز به پنل کاربری وردپرس وارد شده و از تقدیر تنظیمات زیر منو پیوند یگانه را گزینش کنید در اینجا حالت قبل فرض روی id پست اندوخته شده است (?p=<postid>) اما جهت قدرت دادن به نمایش در موتورهای جستجو بهتر است آن را به نام پست و یا حتی اگر سایتی دارید که وبلاگ نوشته مجزا دارد به تارنگار نوشته ها اضافه کنید (/post-name/)

تنظیم پیوند احد سایت وردپرسی
تنظیم پیوند یکتا سایت وردپرسی
در پسین میتوانید ساختار نمایش دیتا شده را سفارشی کنید مثلا قرا ردادن در یک فولدر خاص ( بهتر است وبلاگ باشد) در این صورت میتوانید از کد ذیل کاربرد کنید /%blog/%postname/

۵ . ۱ . ۲ . استفاده از www  در روبرو عدم استفاده WWW
این که اخ داشته باشید آدرس سایت شما به www نمایش دیتا شود مانند http://www.seocar.ir و یا بدون wwww مانند http://seocar.ir قابل تنظیم بوده و میتوانید از تقسیم تنظیمات وردپرس پایین منو همگانی این تغییر را عمال کنید

تنظیمات عمومی سایت وردپرسی

همچنین برا یاعمال این تنظیمات در گوگل وب مستر تولز بس است وارد آدرس سایت آن شوید و گستره ترجیحی را نظیم کنید برای پیدا کردن دامنه ترجیحی یا preferred domain می توانید ان را در پایین قسمت تنظیمات پیدا کنید.

تنظیمات پهنه ترجیحی در گوگل وب مشتر تولز

و سپس تنظیمات را به چهره پایین تغییر داده و اعمال کنید

تنظیمات گوگل وب مشتر تولز در مورد دامنه

۵ . ۱ . ۳ . کلمات توقف
یکی سایر از تنظیمات مهم برای بالابردن سئو سایت حذف حروف اشتباه یا واژه ها توقف از آدرس سایت شما می باشد کلماتی همانند “از” , “و” و در حالت انگلیسی مثل “A”، and “” و غیره اگر از افزونه های سئو وردپرس بهره‌گیری میکنید بدانید در نسخه های ۱٫۱٫۶ و بالاتر افزونه یاست سئو به چهره پیش فرض این پیشه چهره می گیرد. و آدرس های شما از حالت زشتی به صورت ساده تبدیل می شود.

هشدار!! پروا به یک نکته ضروری است اگر از پیش لینک هایی از سایت های سایر با ادرس سایر اخذ کرده اید و الان این حروف را حذف کرده اید بهتر است با استفاده از ریدارکت آن ها را به آدرس اصلی تان هدایت کنید

فیسبوک و عدم اجازه دسترسی به داده‌ها از جانب توسعه‌دهندگان

براساس اسناد منتشر شده‌ای در روز چهارشنبه توسط یک قانونگذار بریتانیایی فعال در حوزه‌ی تحقیق و بررسی اخبار جعلی و رسانه‌های اجتماعی، فیسبوک در سال ۲۰۱۵ به‌صورت گزینشی به برخی شرکت‌ها نظیر Netflix و Airbnb اجازه داده تا به فهرست‌های دوستان کاربران این شبکه‌ی اجتماعی دسترسی داشته باشند. این درحالی است که دسترسی به این داده‌ها در همان سال برای اغلب اپلیکیشن‌ها امکان‌پذیر نبوده است.

۲۲۳ صفحه از ارتباطات و مکاتبات داخلی فاش شده بین کارمندان بالا رتبه‌ی Facebook از جمله مؤسس و مدیر ارشد اجرایی مارک زاکربرگ در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، شواهد جدیدی را از مشاجره‌های پیشین درباره‌ی اینکه فیسبوک درگیر رفتارهای سلیقه‌ای و ضد رقابتی بوده است را ارائه می‌دهد. این اسناد نشان می‌دهد که فیسبوک با رصد رشد رقابای خود از دسترسی آن‌ها به داده‌های کاربرانی که در اختیار دیگران قرار داشته جلوگیری ‌کرده است.

براساس اسنادی که به زاکربرگ و شریل سندبرگمدیرعامل اجرایی شرکت اشاره می‌کنند، این شرکت در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۰ برنامه را به‌عنوان‌ «دوستان مارک» یا «دوستان شریل» به‌‌منظور ارائه‌ی خدمات اختصاصی به آ‌ن‌ها در مقایسه با دیگر برنامه‌ها شناسایی کرده است، همچنین این شرکت تعداد برنامه‌هایی که در تبلیغات فیسبوک پول پرداخت می‌کردند، را رصد می‌کرد.

بینش و رفتار خاص مدیران اجرایی فیسبوک در آن دوره می‌تواند سبب موشکافی‌های قانونی بیشتر در اعمال تجاری این شرکت شود.

فیسبوک اعلام کرده پای بسیاری از نظرات و تصمیم‌های خود به‌منظور امنیت بیشتر این شبکه‌ی اجتماعی ایستاده است؛ اما اشاره کرده که سیاست قدیمی محدودسازی رقبا در استفاده از داده‌های این شرکت را مورد بررسی بیشتر قرار خواهد داد. در همین راستا در سند دیگری اعلام شده است که اپلیکیشن‌های رقیبی که پیش‌تر برای استفاده از ابزار این شرکت نیاز به تأیید زاکربرگ داشتند، از این پس فیسبوک بدون محدودیت در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

زاکربرگ اخیرا در یکی از پست‌های خود به‌منظور توجیه رفتارهای سلیقه‌ای و محدودیت آمیز این شرکت در مقابل رقبا نوشته؛

فیسبوک می‌توانست در سال ۲۰۱۴ از رسوایی نفوذ در داده‌ها توسط کمبریج آنالیتیکا با سخت‌گیری بیشتر بر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها جلوگیری کند.

سوء استفاده از داده‌های کاربران فیسبوک توسط کمبریج آنالیتیکا - یک شرکت مشاوره سیاسی - به همراه دیگر نفوذهای اطلاعاتی و همچنین افشاگری‌ها درباره‌ی شیوه‌های لابی‌گری فیسبوک، نظارت دولت را در سراسر جهان در حوزه‌ی حریم شخصی این شرکت و روش‌های تولید محتوای عادلانه‌ی آن افزایش داده است.

اخیرا تحلیل‌گران استیفل تخمین خود از میزان ارزش سهام فیسبوک را کاهش داده‌اند و باور دارند که فشارهای سیاسی و نظارتی در طول زمان ممکن است سبب محدودیت در نحوه‌ی عملکرد فیسبوک شود.

فیسبوک / Facebook

دامین کالینز، نماینده‌ی محافظه‌کار مجلس بریتانیا که کمیته‌ای درباره‌ی فرهنگ و رسانه را رهبری می‌کند این اسناد را ماه گذشته پس از درخواست آن‌ها توسط Six4Three و در زیر فشار تهدید تحریم از جانب این شرکت در اختیار عموم قرار داد.

یکی از توسعه‌دهندگان معروف از این اسناد به‌عنوان بخشی از دعوی خود در دادگاه ایالتی کالیفرنیا  استفاده کرده است. او بر این باور است که فیسبوک در سال ۲۰۱۵ با عدم اجازه‌ی دسترسی توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری به عکس‌ها و لایک‌ها و دیگر داده‌های دوستان کاربران این شبکه‌ی اجتماعی عهد خود را زیر پا گذاشته است.

فیسبوک که مورد Six4Three را بی‌پایه و اساس می‌داند بیان می‌کند؛ مکاتبات و ارتباطات منتشر شده به‌صورت گزینشی نشر پیدا کرده‌اند و از این‌رو از اقدامات خود دفاع کرده است.

ایجاد لیستی برای دسترسی گزینشی دوستان به داده‌ها

کالین در پیامی توییت کرده است؛

اگرچه پرونده در مراحل نهایی خود  قرار دارد؛ اما لازم بود که این ارتباطات و اسناد داخلی در شرکت فیسبوک عمومی شوند به این دلیل که آن‌ها سؤالات مهمی را درباره‌ی اینکه این شرکت چگونه با داده‌های کاربران رفتار می‌کند و سیاست‌های آن‌ها در کارکردن با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار چگونه است و نیز اینکه فیسبوک چگونه از موقعیت نفوذ خود در بازار رسانه‌های اجتماعی سوء استفاده می‌کند را در نزد اذهان عمومی مطرح می‌کند.

البته خوب است بدانید که این اسناد نشان می‌دهند که برنامه‌ی دوستیابی Badoo و برنامه‌ی حمل مسافر Lyft نیز از جمله نمونه‌هایی بوده‌اند که در فهرست سفید فیسبوک برای دسترسی به داده‌های دوستان کاربران قرار داشته‌اند.

براساس یک ایمیل لیفت قصد داشته تا رانندگان مختلف را به‌منظور تقویت روابط گرم و صمیمی در بین آن‌ها به یکدیگر نشان دهد و معرفی کند؛ حتی اگر آن‌ها از لیفت استفاده نمی‌‌کردند. فیسبوک در ایمیلی گفته آن‌ها این تقاضا از جانب لیفت را به این دلیل تأیید کرده‌اند چون فکر می‌کردند با این شیوه به میزان امنیت در بین رانندگان اضافه می‌کنند.


ادامه فشارها بر هواوی؛ کشورهای اروپایی نیز روابط تجاری را با هواوی قطع می‌کنند

با توجه به نگرانی‌هایی امنیتی ایالات متحده آمریکا، در ابتدای سال جاری میلادی، هواوی نتواست قرارداد همکاری خود را با اپراتور آمریکایی ورایزون به نتیجه برساند.

پیشتر نیز گفته شده که . ظاهرا به‌نظر می‌رسد این موج به اروپا نیز رسیده است. به‌گزارش بلومبرگ و با توجه به ادعای برخی منابع آگاه، مقامات دولتی انگلیس، آلمان و فرانسه به‌شدت نگران روابط تجاری خود با هواوی هستند. این نگرانی‌های امنیتی مربوط به قبل از دستگیری مدیرمالی هواوی در کانادا می‌شود. دو روز قبل، 

هواوی

به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های طولانی‌مدت آمریکا در مورد هواوی و اتهام جاسوسی این شرکت برای دولت چین، به سایر کشورها نیز تسری پیدا کرده است. در اوایل سال جاری میلادی، استرالیا و نیوزیلند مانع فعالیت تجاری هواوی برای توسعه‌ی زیرساخت شبکه‌های نسل بعدی گوشی‌های هوشمند شدند. براساس آخرین خبرها، به‌نظر می‌رسد اتحادیه‌ی اروپا این موضوع را دنبال می‌کند. 

هواوی در تلاش است تا فناوری‌ها و زیرساخت‌های مربوط به شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G را توسعه دهد و اروپا بزرگترین بازار این شرکت چینی در خارج از آسیا محسوب می‌شود. سال‌ آینده‌ی میلادی شبکه‌ی 5G در اختیار کاربران اروپایی قرار خواهد گرفت؛ اما این احتمال وجود دارد که غول مخابراتی چین مجاز به ارائه‌ی تجهیزات برای شبکه‌های جدید و فوق‌العاده سریع کشورهای اروپا نباشد. بن وود، رئیس بخش آنالیز تحقیق فناوری CCS در مورد دستگیری مدیر مالی هواوی در کانادا و اتفاقات اخیر گفت: 

شرکت‌ها در مورد فناوری شبکه‌ی اصلی خود تصمیم‌گیری می‌کنند و معمولا یک دهه، به‌صورتی پایدار تصمیمات گرفته‌شده را اجرایی می‌کنند. درنتیجه این مقطع زمانی برای هواوی بسیار حائز اهمیت است و چنین حرکت‌هایی کمک‌کننده نخواهد بود و تجربه نشان داده است که چنین رویکردهایی می‌تواند ضربه‌زننده باشد. 

ظاهرا موضوع قطع روابط تجاری هواوی با انگیس به‌شدت جدی است. رئیس آژانس اطلاعات خارجی MI6 از دولت درخواست کرده است تا مانع فعالیت هواوی در پروژه‌ی شبکه‌ی 5G شود. سخنگوی هواوی در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت:

هواوی هرگونه اتهام مبنی بر تهدید امنیت ملی را رد می‌کند. موضوع امنیت سایبری نباید به موضوعی سیاسی تبدیل شود و فروشندگان تجهیزات نباید با توجه به کشور مبدأ، مورد بررسی قرار گیرند.

چندی قبل، اندروس آنسیپ، کمیساریای عالی فناوری اتحادیه‌ی اروپا در مورد روابط تجاری با هواوی ابراز نگرانی کرده بود. روز گذشته، هواوی در پاسخ به هشدار مطرح‌شده از سوی اتحادیه‌ی اروپا، هرگونه تهدید امنیتی این شرکت را برای سایر کشورها رد کرد. هواوی اعلام کرد که از اظهارنظر آنسیپ، بسیار ناراحت شده و طرح چنین دیدگاهی را از سوی یک مقام مسئول، ناامید کننده دانسته که مایه‌ی تعجب است. هواوی در بیانیه‌ی خود اعلام کرد: 

هواوی، هر گونه اتهام مبنی بر احتمال وجود تهدید امنیتی را به‌شدت رد می‌کند. تاکنون هیچ دولتی از هواوی درخواست جاسوسی یا ایجاد روزنه‌ی امنیتی یا وقفه در شبکه را نکرده است و هیچ‌یک از پرسنل هواوی تحمل چنین رفتارهایی را ندارند.